Pred vstupom do materskej školy

 
Je dieťatko zrelé na materskú školu?

Pripravenosť či zrelosť pre materskú školu nie je presne definovaná. Všeobecne sa posudzuje najmä podľa emočnej a sociálnej pripravenosti, t.j. schopnosti dieťaťa zvládnuť odlúčenie od rodičov, škôlky si ako kritérium často stanovujú zvládanie určitého stupňa sebaobsluhy a hygienických návykov (t.j. že sa dieťa dokáže viac-menej samo najesť a prezliecť a nie je plienkované). Túto úroveň prevažná väčšina detí dosahuje medzi 3. a 4. rokom, niekedy aj neskôr. Treba si uvedomiť, že proces odpútania od matky a adaptácie na nové prostredie prebieha u každého dieťaťa odlišne. Ak má rodič pochybnosti, či je jeho dieťa dostatočne pripravené pre nástup do MŠ, môže vyhľadať psychológa a požiadať o konzultáciu.

 
Čo robiť a čoho sa vyvarovať, aby proces adaptácie prebiehal bez problémov?

Tu je zopár tipov:


• Snažte sa MŠ popisovať realisticky – idealizovanie a „premotivovanie“ môže na dieťa pôsobiť opačne, najmä ak sa jeho očakávania nenaplnia. Pred samotným nástupom si spoločne choďte škôlku pozrieť, aby ste sa vy aj dieťa oboznámili s prostredím.


• Trénujte postupné odlúčenie od rodičov, aj keď na krátko, v známom prostredí.


• Podporujte dieťa v samostatnosti v návykoch a sebaobsluhe. Snažte sa prispôsobiť denný režim potrebám adaptácie na škôlku (napr. čas spánku a pod.)


• Umožnite dieťaťu kontakt s rovesníkmi, aby sa učilo rešpektovať potreby a požiadavky iných detí.


• Nestrašte deti škôlkou – „veď počkaj, v škôlke ťa naučia poslúchať“ – to rozhodne nie je účinná motivácia.


• Pri odchode sa príliš dlho nelúčte, aj keď deti často spočiatku plačú, verte skúsenostiam a schopnostiam učiteliek a odíďte. Väčšina detí sa krátko po odchode rodičov upokojí.


• Nedávajte pred dieťaťom najavo svoje obavy a neistotu, naopak chváľte ho a podporte seba i dieťa v presvedčení, že spoločne nástup do škôlky hravo zvládnete.


• Vždy dodržte čas príchodu, ktorý ste sľúbili, dieťa nadobudne dôveru a istotu, že sa vrátite.


• Nepreťažujte dieťa krúžkami a inými náročnými aktivitami. V prvých týždňoch je pobyt v škôlke pre dieťa novou skúsenosťou, ktorú musí spracovať. Deti bývajú často z pobytu v škôlke a z nových zážitkov unavené.


• Pokiaľ je to možné, vyvarujte sa v čase nástupu do škôlky výrazných zmien v chode rodiny (sťahovanie, dlhodobá návšteva babky, služobná cesta a pod.).


• V priebehu prvých týždňov pobyt v škôlke zbytočne neprerušujte (dovolenkou a pod.), aby si dieťa vytvorilo pravidelný návyk.


• Vždy s dieťaťom hovorte o jeho zážitkoch a skúsenostiach, podporujte ho a chváľte za samostatnosť, odvahu a pod. Ak máte akékoľvek pochybnosti, konzultujte svoje dojmy aj s učiteľkou v MŠ, pýtajte sa dieťaťa na jeho prežívanie. Komunikáciou možno predísť mnohým nedorozumeniam.

 
 
 
 

Prvý deň v materskej škole

 

Pred tým, než sa z vášho dieťatka stane ,, škôlkar,, malo by sa stretávať s rovesníkmi, napríklad na detskom ihrisku. Nájde si nových kamarátov a zistí, že mamičku už ku hre nepotrebuje. Pred nástupom do materskej školy by malo dieťa zvládnuť odlúčenie od matky. Môžete to trénovať postupne, skočte si na nákup a dieťa zverte susedke, či babke. Odlúčenie postupne predlžujte. Dieťa tak získa istotu, že mama sa preňho vráti.

 

Vstup do materskej školy.

AKO TO VNÍMA VAŠE DIEŤA ?

            „Ráno treba vstávať skoro. Doma sa každý ponáhľa a mama aj oco chcú, aby som bol šikovný a rýchly. Všetci sú nervózni, ak nereagujem podľa ich očakávaní. Na maminej tvári vidím bezradnosť, keď sa rozplačem a nevie ma utíšiť. A potom v škôlke mi dohovárajú, ak nechcem ísť dnu, ak sa bojím. Mama sa so mnou rozlúči a ja zostanem s cudzou tetou. Nepoznám ju a ona nepozná mňa. A potom ma odvedie za deťmi. Ale ja chcem ísť za mamičkou, ja chcem ísť domov...“

  

 Vstup dieťaťa do MŠ je prvým krokom do spoločnosti. Ten so sebou prináša mnoho zmien:

-         rozmanitý denný režim, prítomnosť iných detí, učiteľky a pod. V škôlke každá hračka, každý kútik, či miesto, je všetkých. Každý môže „všetko“ a každý má právo na „všetko“ rovnakou mierou – i na pozornosť učiteľky. Väčšina detí nechápe, prečo je odkázaná na seba v takej „nepríjemnej situácii...

 

KAŽDÝ ZAČIATOK JE ŤAŽKÝ !

            Dieťa ťažko prežíva odlúčenie od matky. Reaguje plačom, je utiahnuté, niektoré reagujú agresívne. Prvotné ťažkosti dieťaťa môžeme krok za krokom v spolupráci rodina a škola prekonať.

Trpezlivosť, láska, porozumenie, prejav úcty k dieťaťu, načúvanie jeho problémom zo strany rodiča a učiteľa, je prvým krokom úspešnej adaptácie dieťaťa na život v MŠ.

            Proces prispôsobovania sa v MŠ má usmerňovať rodina, najmä matka. Môže napríklad vopred po dohode so zástupkyňou  pre MŠ navštíviť priestory MŠ, zoznámiť sa s učiteľkami, s organizáciou a denným poriadkom MŠ, môže poskytnúť informácie o povahe, vlastnostiach, ale aj záľubách svojho dieťaťa.

            Veľmi pozitívne ovplyvňuje adaptáciu dieťaťa skúšobné obdobie na niekoľko hodín denne, bez náhlenia, bez nervozity s presným časom príchodu a odchodu z MŠ. Potom sa môže po dohode s učiteľkou a po jej posúdení pobyt dieťaťa v MŠ predlžovať.  Lúčenie s dieťaťom zbytočne nepredlžujeme. K psychickej pohode dieťaťa prispieva, ak každý deň vie, kedy a kto po neho do MŠ príde.

            Pobytom v MŠ sa skracuje čas, ktorý dieťa trávi s rodičmi. Tento čas je potrebné nahradiť každodennou chvíľkou, kedy sa budeme doma dieťaťu venovať, vnikneme do jeho sveta a spolu s ním budeme všetko prežívať.

 

Ako pomôcť dieťaťu k úspešnej adaptácii v bodoch:

  • Dovoľte mu po dohode s učiteľkou priniesť si obľúbenú hračku, s ktorou sa mu prvé dni ľahšie zvládnu.
  • Zbytočne nepredlžujte rána s plačúcim dieťaťom v šatni, prejavte mu porozumenie, ubezpečte ho, že ho máte radi a že poň prídete a odovzdajte ho učiteľke.
  • Zostaňte po celý čas pokojní.
  • Dôverujte učiteľkám v triede.
  • Neporovnávajte dieťa s inými deťmi, ktoré neplačú a usmievajú sa, rešpektujte jeho pocity.
  • Hovorte mu pravdu -  idem do práce, budem doma upratovať, variť a pod.
  • Komunikujte s dieťaťom o tom, čo sa v materskej škole dialo, ale nenúťte ho rozprávať, ak nechce.
  • Prejavte mu dôveru, že je šikovné, že to zvládne, že sa naučí aj to, čo sa mu doteraz nedarí.

 

O materskej škole sa s dieťatkom veľa  rozprávajte vždy v pozitívnom duchu, hovorte mu, čo všetko sa tam naučí a koľko nových kamarátov si nájde. Hlavné je, aby dieťatko nemalo zbytočne z materskej školy strach a obavy/v žiadnom prípade ho nestrašiť materskou školou a pani učiteľkami/. Malo by sa tam tešiť.