O nás

C H A R A K T E R I S T I K A       M A T E R S K E J    Š K O L Y

 

Podľa § 28 ods. 1 zákona NR SR č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov poskytuje materská škola deťom predprimárne vzdelávanie prostredníctvom školského vzdelávacieho programu. Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí spravidla od 3 do 6 rokov a aj detí s odloženou školskou dochádzkou vo vzdelávacích oblastiach, ktoré zahŕňajú výchovu – pohybovú, zdravotnú, poznávaciu, matematicko- logickú, jazykovú, komunikatívnu, etickú, vlasteneckú, dopravnú, informačnú, hudobnú, výtvarnú, literárnu, pracovnú, environmentálnu, mediálnu, výchovu k tvorivosti a oblasť rozvoja predčitateľskej gramotnosti a gramotnosti vo všeobecnosti. Materská škola poskytuje poldenný aj celodenný pobyt s výchovným jazykom slovenským.

Elokované pracovisko MŠ sa nachádza v tichej časti obce Valaská Belá. Je umiestnená v zdravotne vhodnom prostredí, chránenom pred vplyvmi škodlivých látok i bez rušivých elementov okolia. Dve triedy sú umiestnené v budove materskej školy.Trieda elokovaného pracoviska MŠ  sa nachádza v areály ZŠ s MŠ Valaská Belá 242, vo vedľajšej poschodovej budove ZŠ s MŠ na prízemí. Trieda MŠ  poskytuje celodennú starostlivosť deťom predškolského veku od 5-6 rokov a deťom s odloženou povinnou školskou dochádzkou. Deti sa do MŠ prijímajú k začiatku šk. roka, ale ak to kapacita dovoľuje, aj v priebehu šk. roka na základe prihlášky dieťaťa do materskej školy. Rodič zdravotne postihnutého dieťaťa predloží spolu s prihláškou a uvedenými dokladmi o zdravotnom stave aj vyjadrenie pediatra. K tejto problematike predloží aj vyjadrenia špeciálneho pedagóga a psychológa, ktorí vo svojom návrhu spracujú aj návrh na zníženie počtu detí v triede, vzhľadom na charakter postihnutia dieťaťa. Triedy MŠ nemajú vytvorené bezbariérové prostredie pre bezpečný pobyt telesne postihnutého dieťaťa, preto sa do materskej školy môžu prijímať deti iba s menším postihnutím.

V budove elokovaného pracoviska je  prízemie a 1 poschodie. Prízemie tohto zariadenia pre predprimárnu výchovu a vzdelávanie tvorí vstupná hala, šatňa pre deti, I. trieda, umyváreň s WC, zborovňa, miestnosť pre prevádzkových pracovníkov, sklad. V ďalšej časti prízemia je kuchyňa s príslušnými priestormi, kotolňa. Na poschodí je II. trieda, umyváreň s WC, šatňa pre deti, izolačka WC pre personál, riaditeľňa. V priestoroch určených pre MŠ v areály ZŠ s MŠ / ďalej len predškolská trieda/sa nachádza trieda ,šatňa,2 umyvárne s WC, zborovňa, stabilná spálňa.

 

Projekty:

Národný projekt:  Rozvíjanie profesijných kompetencií učiteľov materských, základných a stredných škôl v kontexte zvyšovania úspešnosti reformy systému základného vzdelávania - Pilotná fáza zavádzania inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu

Aktivizujúce metódy vo výchove

Digitalizácia MŠ

Medvedík NIVEA Integračný a vzdelávací programu - Medvedík NIVEA – určený pre deti predškolského veku

Veselé zúbky – starostlivosť o chrup

Vitanáčik - Naturáčik- zdravá výživa

,,Spolu chránime prírodu“ Školský enviromentálny projekt: 

Školský mliečny program

Školské ovocie

 

 

                        Denný poriadok MŠ obsahuje organizačné formy dňa :

 

·         Hry a hrové činnosti dieťaťa

·         Pohybové a relaxačné cvičenia

·         Pobyt vonku

·         Odpočinok

·         Činnosti zabezpečujúce životosprávu

·         Edukačná aktivita

 

Pri usporiadaní denných činností zabezpečujeme:

 

·         Vyvážené striedanie činností

·         Časový priestor na hru a učenie dieťaťa

·         Zásady zdravej životosprávy

·         Dodržiavanie pevne stanovený čas 

          na činnosti zabezpečujúce životosprávu

 

Štátny vzdelávací program ISCED O pre predprimárne vzdelávanie odporúča pružné usporiadanie činnosti v dennom poriadku tak, aby uspokojoval potreby, záujmy a možnosti detí. Preto dbáme na to, aby sme poskytovali priestor na pokojný, bezpečný , zmysluplným ,aktívny a tvorivý pobyt dieťaťa v MŠ. Všetky organizačné formy denného poriadku sú po pedagogicko-psychologickej stránke rovnocenné.

 

Učiteľka počas dňa navodzuje hry a hrové činnosti ,no ponecháva deťom priestor i na spontánnu hru podľa záujmu.Ako organizačná forma spĺňať túžbu dieťaťa predškolského veku po hre.Hovoríme teda, o prirodzenej potrebe pre hru, bez ktorej nie je možný zdravý vývin dieťaťa. Hry a hrové činnosti zaraďujeme niekoľkokrát denne.

 

Pohybové a relaxačné cvičenia obsahujú zdravotné cviky, relaxačné a dychové cvičenia. Realizujeme ich každý deň, s dodržiavaním psychohygienických zásad/ pred jedlom, zásadne nie hneď po jedle, vo vyvetranej miestnosti, príp. vonku, v lese a pod./.Patria k vopred k plánovaným aktivitám.V teplejších mesiacoch uskutočňujeme pohybové cvičenia vonku, na čerstvom vzduchu. Je potrebné pravidelne zaraďovať zdravotné cviky, ktoré podporujú u detí správne držanie chrbtice i v neskoršom veku. Pravidelné telovýchovné aktivity majú významný preventívny účinok, napr. nielen pred ochoreniami pohybového aparátu, ale aj ako prevencia pred ochoreniami horných a dolných dýchacích ciest.

 

Pobyt vonku obsahuje pohybové aktivity detí, v rámci školského dvora, vychádzky do prírody, lesa, atď. Do pobytu vonku zaraďujeme i edukačné aktivity, ak je v rámci nej z obsahového hľadiska rôznym spôsobom zastúpené napr. oznamovanie s prírodou a prírodnými javmi. Realizujeme ho každý deň. Výnimkou, kedy sa nemusí uskutočniť, sú nepriaznivéklimatické podmienky /podľa uváženie učiteľky/.V jarných a letných mesiacoch pobyt vonku upravujeme vzhľadom na intenzitu slnečného žiarenia a zaraďujeme ho  2-krát denne, v dopoludňajších i odpoludňajších hodinách/podľa uváženia učiteľky/. Do  pobytu vonku zaraďujeme tvorivé aktivity s pieskom, pohybové hry s loptou a iné pohybové, športové a hudobno-pohybové hry aj kreslenie kriedovým pastelom na betón atď.

 

Odpočinok je úzko spojený s činnosťami zabezpečujúcimi životosprávu. Realizujeme ho v závislosti od potrieb detí s minimálnym trvaním 30 minút. Dieťa, ktoré nespí, nesmie porušovať právo ostatných detí, ktoré spia, má v tichosti odpočívať- relaxovať na lôžku.

 

Činnosti zabezpečujúce životosprávu - desiatu, obed ,olovrant realizujeme v pevne stanovenom čase. Naša materská škola zabezpečuje ydravé / s dodržaním nutričnej hodnoty/ a na vitamíny bohaté stravovanie.Dbáme na dodržiavanie trojhodinových intervalov medzi podávaním jedla. Čas podávania jedla sa stanovuje podľa podmienok a prevádzky MŠ.Stolovaniu úzko previazanému so stravovaním kladieme primeranú pozornosť.Dieťa predškolského veku si utvára návyky kultúrneho stolovania.Činnosti zabezpečujúce životosprávu –osobná hygiena.Napriek tomu , že deti prichádzajú do MŠ s rôznou úrovňou osobnej hygieny, najmä vo vzťahu k mladším deťom ako 3 roky alebo trojročným deťom zachovávame veľkú dávku trpezlivosti, pokoja a láskavosti a uplatňujeme individuálny prístup.Za každý, hoci aj drobný pokrok dieťa pochválime a za prípadné nedodržanie hygieny / napr. pomočenie atď./ dieťa netrestáme.Čo je dôležité vytvárame  návyky umývania rúk pred každým jedlom, po každom použití toalety, po každom znečistení rúk, napr. po výtvarnej alebo pracovnej činnosti a pod. Prosíme rodičov ,aby dbali na osobnú hygienu a sebaobslužné návyky i v domácom prostredí. Deti treba viesť k samostatnosti!V MŠ pestujeme návyky k správnemu čisteniu zúbkov. Pri čistení deti používajú detskú kefku a čistú vodu. Spolupracujeme so stomatológom ,ktorý deťom každoročne spraví prednášku  o správnom používaní kefky pri čistení zúbkov.  

 

Edukačná aktivita je organizačná forma riadeného učenia, ktorá sa uskutočňuje za aktívnej spoločnej účasti detí a učiteľa. Edukačná ativita ako prierezová organizačná forma predprimárneho vzdelávania je prítomná v každej forme dňa.Edukačnú aktivitu realizujeme v priebehu dňa.

- v skupine deti/ počet detí učiteľ vyberie podľa vlastného uváženia alebo podľa

pravidiel plánovanej edukačnej hry a činnosti/

- frontálne, so všetkými prítomnými deťmi súčasne,

- individuálne.

V prípade akýchkoľvek otázok nás neváhajte kontaktovať.